“HIP HOP w Teatrze” to wydarzenie mające na celu połączenie dwóch bardzo ważnych dla nas dziedzin – teatru tańca i street dance. Street dance jak najbardziej zasługuje na to, aby był oglądany na tradycyjnej scenie, dzieje się to niestety bardzo rzadko.
Podczas imprezy tancerze będą mieli niepowtarzalną okazję zaprezentowania się w niekoniecznie turniejowym showcase w nie całkiem standardowym czasie. Organizatorzy chcą dać możliwość pełnego wypowiedzenia się i pokazania wszystkiego, czego nie można zrobić na typowym turnieju w 2-3 min. Uważają, że taniec ma opowiadać, nieść ze sobą przekaz, że nie jest zestawem figur do wykonania. Tancerz na scenie to aktor, tylko jego formą wyrazu jest ruch.
Festiwal ten adresowany jest do tych, którzy myślą podobnie.
Konkurs podzielony jest na różne kategorie, czyli: street dance ekipy, krótki spektakl taneczny do 10 min, street dance duetu, etiuda taneczna do 5 min oraz dwie “tradycyjne” konkurencje – Hip hop 1vs1 i Popping 1vs1.
W jury zasiądą profesjonalni tancerze i choreografowie hip-hopu i street dance’u.
Pierwszym jurorem festiwalu w kategoriach spektaklowych jest Jacek Owczarek, który jest tancerzem, choreografem i pedagogiem tańca. Ukończył pedagogikę na Uniwersytecie Adama Mickiewicza w Poznaniu. Uczeń Witolda Jurewicza. W latach 1994-2003 związany z Teatrem Tańca ALTER. Współpracował z wieloma teatrami dramatycznymi, tworzył ruch sceniczny i występował w kilkudziesięciu przedstawieniach teatralnych. Od 1996 r. uczy tańca i improwizacji na warsztatach ogólnopolskich i międzynarodowych oraz kursach instruktorskich. Jest kierownikiem studiów na Wydziale Choreografii i Technik Tańca Akademii Muzycznej im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi. W lutym 2009 r. założył przy Akademii grupę Pracownia Fizyczna. Kierunek działań Pracowni wiąże się z poszukiwaniami Jacka Owczarka – z improwizacją i technikami tańca współczesnego. Jacek Owczarek wypracował w ostatnich latach autorską metodę pracy nad improwizacją sceniczną badającą zależności i wpływy rozmaitych kanałów zmysłowych (słuch, dotyk, głos) na ruch, a jego praca doktorska dotyczyła sposobów budowania wypowiedzi scenicznej poprzez improwizację w spektaklu.
Drugą jurorką festiwalu w kategoriach spektaklowych jest Anna Sawicka-Hodun, reprezentantka i współtwórczyni 4KONEKT- niezależnej grupy działającej na rzecz edukacji i rozwoju tańca oraz kultury ulicznej. Jej choreografie doceniano i nagradzano podczas wielu wydarzeń tanecznych organizowanych w Polsce i Europie. W roku 2009 została instruktorem i choreografem białostockich grup: Kolor Dzieci, Kolor Fresh Crew, Kolor Konkret Crew działających przy Studiu Działań Kreatywnych „Danceoffnia”. Współtworzyła i koordynowała 5 edycji FREE MIND FESTIVAL organizowanym w Białymstoku. Wykreowała rolę taneczną do spektaklu „Plac Zabaw” w reżyserii Tomasza Gilewicza i choreografii Karoliny Garbacik prezentowanym podczas 16 edycji Międzynarodowych Spotkań Teatrów Tańca w Lublinie. Uczestniczyła w projekcie Tanecznym „The Bridge” Polska/Anglia w roku 2011. Współtworzyła projekt “Coz Of Dance” prezentowany podczas Hip Hop Groove Festiwal 2010 w Warszawie. Tworzyła ruch sceniczny i choreografię do spektaklu „Poskromienie Złośnicy” Teatru Papahema w ramach festiwalu Wschód Kultury/Inny Wymiar – Białystok 2016. Stypendystka Prezydenta Miasta Białystok w programie dla artystycznie uzdolnionych „Młodzi twórcy 2016”. Jest również inicjatorką projektu artystycznego „Ciało i Ja”.
Trzecim jurorem w kategoriach spektaklowych jest Bartosz Bandura znany szerszemu gronu jako B-Boy Skoora. Aktor, tancerz, pedagog, juror, podróżnik. Absolwent Państwowej Wyższej Szkoły Teatralnej im. Ludwika Solskiego w Krakowie na Wydziale Teatru Tańca. Studiował również w San Diego State University (USA) na Wydziale Muzyki i Tańca oraz uczestniczył w wymianie artystycznej w Escola de Dança – Conservatório de Macau (Chiny). Prowadził liczne warsztaty w kraju i zagranicą (Niemcy, Włochy, Portugalia, Belgia, Łotwa, Korea Płd.). Zwycięzca ponad 50. turniejów tańca ulicznego w kraju oraz zagranicą (m.in. Niemcy, Szwecja, Austria, USA). Jest twórcą projektu oraz autorem filmu „Flow –Existance Temporarily Suspended”, który prezentowany był podczas Międzynarodowego Festiwalu Tańca Ulicznego w Murmańsku (Rosja, 2012). Wykładowca podstaw ruchu scenicznego oraz świadomości ciała w Regionalnym Ośrodku Edukacyjnym w Poznaniu. Jeszcze na studiach wystąpił w produkcji filmowej „I była miłość w getcie” w reżyserii Andrzeja Wajdy i Agnieszki Holland. Na co dzień związany z Teatrem im. Juliusza Osterwy w Gorzowie Wielkopolskim. Występuje również w krakowskim Teatrze Łaźnia Nowa czy teatrze Lecha Raczaka „Orbis Tertius”. Autor ruchu scenicznego oraz choreografii do kilku teatralnych spektakli. Zagrał tytułową rolę w spektaklu „Ony” (reż. A. Moś-Kerger), który prezentowany był w ramach 7. edycji programu Instytutu Teatralnego – „Teatr Polska”. Finalista 20. Ogólnopolskiego Konkursu na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej. Znalazł się w 22. Subiektywnym Spisie Aktorów Teatralnych autorstwa redaktora naczelnego miesięcznika „Dialog” – Jacka Sieradzkiego – u boku takich aktorów, jak Jan Englert czy Adam Ferency.
Kolejnym członkiem jury spektaklowego oraz sędzią w kategoriach 1vs1 jest Adam Bacio Dps Kollektiv. Adam Błachowicz to tancerz pochodzący z Poznania. Swoją przygodę z tańcem rozpoczął od bboyingu trenując z ekipą „Kosmo City Crew”. Następnie jego wielką pasją stały się locking i popping. Od 6 lat mieszkaniec trójmiasta, w którym czynnie udziela się na scenie tanecznej. Do ostatnich jego osiągnięć należy I miejsce na Rytmie Ulicy 2016/2015 w kategorii Locking Seven To Smoke, III miejsce na Rytmie Ulicy 2015 w kategorii Popping Seven to smoke, III miejsce na Rock Creek Park 2 w kategorii Popping 2vs2 oraz II miejsce na Infinite Force 2015 w kategorii popping 2vs2. Ma na swoim koncie wiele godzin odbytych warsztatów ucząc się od światowej klasy tancerzy. Prowadził warsztaty w wielu miejscach Polski, jak i za granicą (Litwa). Jest uważany za jednego z czołowych tancerzy na Polskiej scenie lockingu i poppingu. Brał udział w spektaklu tanecznym GALOP Sopockiego Teatru Tańca, a także w projekcie tanecznym UNITY OF DANCERS. Był członkiem ekipy DPS KOLLEKTIV, która w latach 2010-2013 zdobyła uznanie na polskiej i zagranicznej scenie tanecznej. Ostatnio jest związany z ekipą BAD PPL.
Następnym jurorem festiwalu jest Radek Zolsky Kozłowski, który sędziować będzie kategorie 1vs1 oraz kategorie spektaklowe. Zolsky jest tancerzem, nauczycielem tańca oraz członkiem KontraBanda Crew i New Boogie Down School. Swoją edukację taneczną zaczął w 2004 r., szkolił się u pionierów i najlepszych tancerzy z całego świata, takich jak Mr Wiggles, Poppin’ Pete, Henry Link, Meech, Niki & Martha, Brooklyn Terry, Jr Boogaloo, Iron Mike, Kite, Joseph Go i wielu innych. Stylem, w którym się specjalizuje, jest hip-hop. W swojej pracy największy nacisk kładzie na rozwijaniu kreatywności i oryginalności z zachowywaniem hip-hopowego smaku. Stara się pokazać taniec jako sztukę, aniżeli tylko formę ruchu. Otwarty na wszelkiego rodzaju nowości w tej dziedzinie, poprzez swój oryginalny styl jest rozpoznawalnym i cenionym w środowisku tanecznym. Na scenie street dance’owej występuje jako nauczyciel, juror i przede wszystkim czynny uczestnik w zawodach w całym kraju, jak i za granicą. Ostatnie osiągnięcia to: I miejsce Hip Hop 1vs1 Rytm Ulicy 2015, I miejsce Hip Hop 1vs1 Kruger&Matz Bitwa o Garwolin 2015 oraz III miejsce Hip Hop 2vs2 Check This Battle 2016.
Ostatnią jurorką w składzie jest Agnieszka Jaskowska, która oceniać będzie kategorie 1vs1. Agnieszka Jaśkowska to znany i ceniony w Polsce tancerz i choreograf tańca hip-hop. Od dziecięcych lat występowała w zespole tanecznym „Maska”, by po latach doświadczeń i poszukiwań założyć własną grupę. Ukończyła Państwową Wyższą Szkołę Teatralną w Krakowie na Wydziale Teatru Tańca w Bytomiu. Jest choreografem aktualnie jednej z najlepszych w Polsce i uznanej w Europie grupy tanecznej Co Jest Crew. Grupa ta na przestrzeni kilku ostatnich lat wygrała większość turniejów tanecznych w Polsce. W 2015 r. Co Jest Crew wygrało szwedzką edycję turnieju Dance Delight i awansowało do finałowej imprezy w Japonii. W lipcu na największej imprezie tanecznej w Europie, Street Dance Camp, Co Jest Crew zajęło II miejsce. Ostatni sukces grupy to I miejsce w turnieju The Guardians 2016 – European Dance Competition w Ellwagen w Niemczech.
Festiwal został współfinansowany ze środków Programu Fundusz Inicjatyw Obywatelskich realizowanego przez Ministerstwo Rodziny Pracy i Polityki Społecznej.
Polecam przyjście na to największe wydarzenie taneczne w Słupsku. Zainteresowanych zobaczeniem festiwalu jest wielu, więc radzę wcześniej zająć miejsca, ponieważ są one ograniczone! Więcej informacji (w tym regulamin uczestniczenia w konkursie) jest na wydarzeniu facebookowym ★ “Hip-Hop w Teatrze” /// Festiwal ★.