Dom Kultury Chwałowice zaprasza dzieci i ich rodziców na pierwsze spotkanie z cyklu Teatralny Poranek Najnaja… czyli najmłodszego widza. W niedzielę 22 listopada o godz. 10.30 odbędzie się spektakl pt. „Baballoon”. Bilety: dziecko 10 zł, dorosły 15 zł.
Baballoon
Bohaterami spektaklu są Gaga i Guga, które to wśród balonowej i kolorowej przestrzeni znajdują balonik „bez powietrza”. Pomimo jego inności postanawiają się nim zaopiekować. Biały balonik w końcu nabiera sił i próbuje latać, ale ciągle mu czegoś brak. A dlaczego? Bo ciągle marzy, marzy o podróży… . Baballoon to podróż aż do chmur. To wspólna zabawa w odkrywanie świata. A o czym jest to przedstawienie? To zależy od tego, kto je ogląda. Każdy z pewnością wyczyta z niego inną historię – zabawę dwóch przyjaciółek, przygodę powietrzną, historię rozwijającej się relacji, odwagi i lęku. Baballoon powstało z myślą o najnajmłodszych widzach teatralnych, czyli dzieciach w wieku od 1 do 5 lat. Specjalnie dla nich stworzono bezpieczną, przytulną i komfortową przestrzeń, w której będą mogły poczuć się zupełnie swobodnie, być nie tylko widzami, ale gośćmi. Jednym z głównych założeń przedstawienia jest stymulowanie i rozwijanie dziecięcej wyobraźni i kreatywności. Baballoon jest przedstawieniem otwartym na interakcję i spontaniczność widzów, w którym artyści pragną twórczo przetwarzać, a nie ograniczać ekspresję dzieci. Ogromna otwartość aktorów na reakcje widzów, muzyka, delikatne światło, a przede wszystkim balonowa scenografia, pozwolą widzom w każdym wieku poczuć się przyjemnie i magicznie.
Muzykę do chwałowickiego spektaklu skomponował – Jarosław Hanik, a wystąpią w nim:, Karina Abrahamczyk-Zator i Katarzyna Chwałek-Bednarczyk, które to równocześnie odpowiadają za reżyserię i scenografię najnajowej sztuki.
O teatrze dla Najnajów
Spektakl wpisuje się w nurt teatru dla najmłodszych, który zainicjowany został w Polsce za sprawą Zbigniewa Rudzińskiego z poznańskiego Centrum Sztuki Dziecka www.csdpoznan.pl. Choć może wydawać się to mało prawdopodobne, spektakle dla niemowląt przygotowywane są na świecie od blisko trzydziestu lat – twórcami tego ruchu są włoscy artyści związani z bolońskim teatrem La Baracca – Roberto i Valeria Frabetti. I Polsce z roku na rok przybywa spektakli dla najmłodszych dzieci w wieku już od kilku miesięcy do kilku lat. Przedstawienia, które jeszcze kilka lat temu należały do niszowego ruchu, dziś powstają w wielu teatrach lalkowych oraz dramatycznych i cieszą się ogromną popularnością. Te spektakle, pełne sensorycznych doznań, oddziałujących na wszystkie zmysły, cechuje ogromne wyczulenie na malutkiego widza, chęć porozumiewania się z nim jego własnym językiem. Brak struktury narracyjnej, tradycyjnie opowiadanej historii nie jest tutaj przeszkodą do niezwykle twórczego i odkrywczego budowania przedstawienia, w którym najważniejsze jest spotkanie z publicznością. To teatr bardzo doznaniowy, w którym działają kolory, kształty, dźwięki, a nawet zapachy i smaki. Przedstawienia dla maluchów to jedyny chyba rodzaj teatru, w którym równie ważna jak samo widowisko jest przestrzeń, dostosowana do potrzeb najmłodszych. Bliskość rodziców, aktorów, sceny, dobrze znanych przedmiotów – to wszystko sprawia, że dzieci czują się na spektaklu dobrze i bezpiecznie. Większość przedstawień dla najmłodszych kończy się wspólną zabawą aktorów z widzami. Pozwala to odreagować emocje, które zrodziły się w trakcie oglądania przedstawienia.
Nadal jednak wielu rodziców nie wie, że może wybrać się do teatru nawet z „małym” maluchem i że tak małe dziecko, będzie zainteresowane i zachwycone spektaklem. Założeniem twórców cyklu spektakli najnajowych w Domu Kultury Chwałowice, Kariny Abrahamczyk-Zator i Katarzyny Chwałek-Bednarczyk, jest zmiana świadomości rodziców w tym względzie, ponieważ udział małego dziecka w tak zbiorowym przeżyciu jakim jest teatr, powoduje, że może poczuć się ono częścią większej całości. Spektakl najnajowy oprócz dobrej zabawy, stwarza okazję do poznawania i doświadczania świata w nowy sposób, przy zaangażowaniu wielu zmysłów maluchów (wzroku, słuchu, dotyku, węchu, a nawet smaku), oraz do kreowania tego świata. To, co odróżnia teatr dla maluchów od tradycyjnego teatru, to fakt, że w żaden sposób nie jest blokowana dziecięca ekspresja. Nikt nikogo nie ucisza, nie mnoży zakazów. Przedstawienia mają nie tylko rozbudzać dziecięcą wyobraźnię, ale także stwarzać okazję do żywego reagowania na otoczenie i na sztukę.